LIFESTYLE - TIPS VOOR DE HITTE

09:00


. We leven al ruim een week in een hittegolf, iets wat nauwelijks vooorkomt. Helaas zijn vele Nederlanders, waaronder ik, nog niet helemaal opgewassen tegen de tropische hitte.En jammer genoeg houden de hoge temperaturen nog even aan in ons 'kikkerlandje', vandaar dat ik besloot om een aantal tips met jullie te delen om ondanks de hitte toch de dag door te komen. 


En nu hoor ik vele mensen denken: daar is weer iemand die gaat zeuren wanneer het mooi weer is. Ja en nee. Ik ben blij dat de regen uit het weerbeeld is verdwenen en de zon vrijwel elke dag te zien is, maar elke dag 30 graden is voor mij toch net iets té veel van het goede. En het ergste van alles vind ik nog dat het 's nachts niet afkoelt, waardoor het continue klammig warm blijft. Dát is wat ik het ergste vind aan dit weer. 

1. Draag je haar vast
Vooral voor de mensen onder ons met lang haar: draag je haar vast. Ook al vind je het zelf niet zo fijn, het scheelt écht enorm veel. Bij voorkeur een knot omdat dit het meest hitte bestendige kapsel is wat je gemakkelijk kan maken! 

2. Houd een middag siësta
Probeer zo min mogelijk inspanningen te verrichten tussen 12 en 15. Op dit moment van de dag is de zon het felst en wil je het liefste niet buiten komen omdat het bijna niet vol te houden is. Je kan tijdens deze uren een kort middagdutje doen, aangezien de hitte ook uitputtend is voor je lichaam.

3. Maak je shirt/top vochtig
Deze tip ontdekte ik per toeval. Ik trok een shirtje aan wat ik eigenlijk had moeten ophangen om te drogen maar hij was dus nog niet. Ik merkte al snel dat het niet zo erg was om een vochtig shirtje te dragen, aangezien het een enorm verkoelend effect had. De dagen daarna heb ik regelmatig een shirtje of topje boven de kraan gehouden, uitgeknepen en vervolgens aangetrokken. 

4. Leg een half gevuld flesje water in de vriezer
Dit is een all-time favoriet. Vul een flesje voor de helft met water en leg hem in de vriezer. Haal hem er een aantal uur later uit en vul je flesje bij met kraanwater. Zo heb je gemakkelijk ijswater to-go, wat veel langer koud blijft dan het gemiddelde flesje water uit de koelkast. NIET je flesje volledig vullen, aangezien ijs uitzet en je flesje daardoor kapot kan klappen en/of vervormen.

5. Draag losvallende kleding

Dit is een beetje een open deur, maar losvallende kleding is een MUST met deze hitte. Verkies losvallende kleding boven strakke, aansluitende varianten. Zo kan de wind je lichaam ook van verkoeling voorzien.

6. Hang je laken/dekbedovertrek buiten uit

Zelf ben ik een van die personen, die NIET kan slapen in een warm bed. Maar aangezien het nu continue warm is, wordt slapen steeds moeilijker. Door je laken of dekbed overtrek buiten uit te hangen (bij voorkeur 's avonds), koelt de stof af en is het enigszins aangenaam om hier onder te gaan liggen.

7. Was je haren met koud water
Ja, en daarmee bedoel ik écht koud water. Niet lauw, maar echt koud water helpt vaak bij het afkoelen. En in plaats van je haren droog te wrijven met een handdoek, kan je nu je haren gewoon met een knot vastmaken. Door de hitte verdampt het meeste vocht vanzelf én blijf je lekker koel.

8. Steek je kussensloop onder de koude kraan
Deze tip helpt mij persoonlijk enorm om goed te kunnen slapen 's avonds. Ik haal mijn kussensloop van mijn kussen af, steek hem onder de koude kraan, wring hem uit en doe hem vervolgens weer om mijn kussen. Zodra ik dan ga slapen, krijg ik verkoeling. En doordat het warm is vanwege de temperatuur en je eigen lichaam, merk je er vrijwel niets van terwijl je wél verkoeling krijgt.

Hopelijk kan je met deze tips net wat beter de komende dagen door! 

You Might Also Like

1 reacties

  1. Je kan ook de kussensloop in de koelkast of zelfs vriezer leggen, dat las ik laatst ergens, heb het niet geprobeerd. Ik onderga de hitte maar en ik ben blij dat het nu in ieder geval 's nachts af gaat koelen.

    BeantwoordenVerwijderen